Oh! Resepi

Resepi: Oreo Marble Layer Cheese Cake

0
Resepi: Oreo Marble Layer Cheese Cake 

Bahan-bahan 

Bahan A (Base)

8-10 keping biskut oreo / digestive / Marie (aku pakai digestive)
Kalo pakai Oreo - buang krim - dikisar / ketuk hancur dan ketepikan 1 sudu besar utk tabur dalam kek
2-3 sudu besar mentega  - cairkan

Bahan B (Lapisan Kek)

270g cream cheese - suhu bilik
50 gram gula halus - boleh kurangkan sikit, jika tak suka manis 
70g mentega - suhu bilik
2 sudu besar susu pekat manis
160ml whipping cream + 1 sudu kecil jus lemon
1 sudu kecil vanilla
1 sudu besar gelatin
2 sudu besar air panas mendidih
4-6 keping biskut oreo - dipatah 2

Cara :

1. Sediakan loyang untuk cheese kek jenis loose base. Letakkan tepi keliling loyang kertas minyak (baking paper) / grease dgn butter - tujuannya agar kek senang dikeluarkan. (guna loyang bulat 6 inci buat 1 layer sedang elok..tp loyang aku besar tu yg aku buat 2 layer baru nmpk tinggi & cantik)

2. Satukan bahan A dan tekan-tekan dalam loyang. Masukkan dalam peti.

3. Dalam gelas satukan gelatin dan air panas, kacau biar gelatin larut sepenuhnya - aku panaskan dalam microwave selama 5 saat - guna microwave lebih cepat gelatin larut sepenuhnya. Ketepikan

4. Putar whipping cream bersama jus lemon hingga sedikit kental (klu tuang bks tu xtumpah la). Ketepikan.(Aku mcm biasa whipping cream aku tak nak kental. Jadi aku campur jer dgn cream cheese)

5. Putar cream cheese seketika, kemudian masukkan gula, susu pekat manis dan mentega. Putar lagi hingga sebati dan adunan jadi lembut. Masukkan vanilla dan putar lagi.

6. Masukkan gelatin yang telah larut dan whipping cream. Putar sebati. 

7. Tuang suku dulu atas loyang oreo tadi, kemudian susun biskut oreo yang telah dipatahkan. Tuang lagi adunan dan ratakan kemudian taburkan sedikit oreo yang dihancurkan (yg simpan 1 sudu besar).

8. Tuang lagi sedikit adunan dan susun pula sedikit lagi biskut yang telah dipatahkan.

9. Kemudian satukan lebihan oreo kisar tadi dengan baki adunan cheese yang ada dan tuang kesemuanya dalam loyang, ratakan sepenuhnya.

* step 7,8,9 aku skip sbb aku campur Oreo semua sekali bersama adunan (tu yg jadi warna coklat). Lps tu baru aku letak Oreo yg dipatahkan..

* utk layer ke-2 bahan2 pun sama..cuma aku tambah yogurt perisa strawbery...nk cari original flavor tp xde..so bedal jer...lg satu whipping cream tak letak sbb dah abis...tp ok jer pown cheesecake aku...hehe :)

10. Tutup permukaan loyang (aku tutup dengan pinggan je) dan simpan dalam peti selama 4-5 jam.

11. Boleh la dihias ikut citarasa dan sedia untuk dihidangkan...Selamat Mencuba..

Sumber:ilhamdapur[dot]blogspot[dot]com

0 comments:

Post a Comment